Samarbeid
I Norge der det er mange aktører (frivillige, kommuner, fylker, museer, kulturvernmyndigheter og private eiere) som bidrar til at kulturmiljøer kan tas i bruk. Et godt samarbeidet mellom disse er derfor avgjørende.
På denne siden kan du lese om hvordan man kan jobbe med å sikre et godt samarbeid basert på undersøkelser i studieområdene i RUVIVAL-prosjektet, samt funn fra andre forskningsprosjekter. Her vil du også få innsikt i hvorfor det kan være fordelaktig å etablere en arbeidsgruppe som styrer prosjektutviklingsprosessen, samt tips om viktige hensyn å ta i etableringen av en slik arbeidsgruppe.
Lærdommer om samarbeid fra RUVIVAL-prosjektet
Her finner du en oppsummering av hva som er viktig for samarbeid rundt bruk av kulturmiljøer, basert på funn fra RUVIVAL-prosjektet.
Les mer: Lærdommer om samarbeid fra RUVIVAL-prosjektet (PDF, 70KB)
Hovedfunn fra Open Heritage-prosjektet
Prosjektet "Open Heritage" (PDF, 3MB) identifiserer flere utfordringer knyttet til samarbeid rundt gjenbruk av kulturminner og -miljøer, og gir samtidig anbefalinger for å etablere og administrere engasjerende og effektive partnerskap.
Hovedfunn fra prosjektet "Open Heritage" [1] Utfordringer Anbefalinger til å skape partnerskap Anbefalinger til å styre partnerskap Finne drivkraften Involverer et mangfold av synspunkter Sikte på inkluderende og effektive styringsmodeller Harmonisering av mål og interesser Fortsett å lete etter de riktige partnerne Bygge på erfaringer fra gode praksiser og prosjekter Oppnå en felles forståelse av kulturarv Engasjere frivillige Planlegge hele prosessen ved å definere mål, forventninger, roller og ansvarsfordeling Finne en effektiv styringsstruktur Definere felles verdier og motivasjoner i teamet Vurdere etablering av både kortsiktige og langsiktige partnerskap Forene ulike operasjonelle tidsrammer Samarbeide med sivile organisasjoner Skape partnerskapssynergi Arbeider med ulike organisasjonskulturer Se på det store bildet og muliggjøre kapasitetsbygging Opprette en kobling mellom administrasjonen og sluttbrukeren Takle maktasymmetri Bruke partnerskap som en katalysator for å skape nettverk Gjør deg kjent med det juridiske rammeverket Kutte byråkrati Bruk teknologi for å etablere digitale samarbeidstavler og deltakende verktøy [1] Mérai, D., Miah, J., Nasya, B. and Szemzo, H. (2021). ‘Open Heritage Policy Brief #02: Collaborative heritage reuse. Enabling strong partnerships’. ICLEI Europe, March 2021
Etablering av arbeidsgruppe
Mye tyder på at det er viktig å kombinere rette typer ressurser i form av kunnskap, ferdigheter og kompetanse i prosesser der kulturminner og kulturmiljøer gjenbrukes.
Dette kan gjøres ved å etablere en arbeidsgruppe som inkluderer en variert sammensetning av personer med ulike typer kunnskap, ferdigheter og kompetanse som kan være relevant og nyttig for det konkrete gjenbruksprosjektet. Sammensetningen av arbeidsgruppen vil variere avhengig av hvilken type kulturminne man ønsker å gjenbruke, hva det skal brukes til og konteksten prosjektet foregår i.
Generelt sett er det nyttig å involvere en mangfoldig gruppe individer fra ulike sektorer og med variert faglig kunnskap og kompetanse, inkludert personer med kunnskap om bruken av kulturminnet. Ved å engasjere representanter fra offentlig sektor, frivilligheten, forsking, finansiører og privat sektor, samt ulike faglige miljøer (f.eks. arkitektur, kulturminnevern, kultur, arrangement) sikrer man tilgang til en bredde av ferdigheter, innsikt og finansielle ressurser, samt tverrfaglig kunnskap. Videre er inkludering av individer med lokal kunnskap nyttig for å skape bevisste gjenbruksprosjekter som hensyntar lokale behov. I etableringen av en slik arbeidsgruppe kan det være hensiktsmessig å bygge på aktørkartleggingen gjort i forberedelsesfasen.