Underveisevaluering
Gjenbruksprosesser kan ta tid og for å gjøre nødvendige justeringer kan det være nyttige å evaluere prosessen og fremdriften underveis.
Det kan for eksempel være nyttig å evaluere tilfredsheten blant ulike aktører når det gjelder både gjenbruksprosessen så langt og dialogen som har vært underveis. Er det rom for forbedringer?
Det kan også være relevant å vurdere hvordan samfunnsendringer (f.eks. økonomisk nedgang), uventete hendelser (f.eks. ekstremvær) eller praktiske utfordringer (f.eks. vanskeligheter med å sikre finansiering) kan påvirke de opprinnelige planene.
I denne sammenhengen kan følgende ressurser være relevante:
- Kriteriene som ble brukt ved valg av bruksfunksjon
For å vurdere om endringer har påvirket rangeringen eller vurderingen av de ulike kriteriene eller om det er behov for å vektlegge andre kriterier. - Resultatene fra aktøranalysen
For å evaluere aktørenes tilfredshet med gjenbruksprosessen. - Dialog- og tillitssjekk
For å vurdere kvaliteten på dialogprosessen.