Fremme dialog
Aktørene som blir berørt av en gjenbruksprosesser har ofte engasjement, kunnskap og ressurser som er viktige for prosessen. En aktiv og konstruktiv dialog med disse kan derfor bidra til å forebygge konflikter og finne løsninger på utfordringer som oppstår underveis. I denne modulen kan du lese om hvordan du bør gå fram for å fremme god dialog.
Aktiv deltakelse fra lokalsamfunnet og/eller storsamfunnet er avgjørende for å identifisere verdier, kvaliteter og prioriteringer, samt legitimere beslutninger og innlemme disse beslutningene i en bærekraftig forvaltningsplan. Ved å sikre en god og aktiv dialog kan man oppnå bedre resultater fra gjenbruksprosessen, gi prosessen mer legitimitet og samtidig bidra til at flere får eierskap til prosjektet og utviklingen det legger opp til.
Det finnes mange ulike metoder for å legge til rette for en aktiv og konstruktiv dialog. For å være effektiv og nyttig som forvaltnings- eller styringsverktøy bør dialogen og de deltagende metodene som benyttes planlegges godt. Resultatene fra aktøranalysen kan være et nyttig utgangspunkt for valg av tilnærming, ettersom det å involvere ressurssterke aktører kan kreve andre tilnærminger enn å involvere aktører med færre ressurser. Det kan også være hensiktsmessig å vurdere valg av tilnærming ut fra hvor «moden» gjenbruksprosessen er og engasjementet knyttet til det konkrete gjenbruksprosjektet. For eksempel kan et gjenbruksprosjekt som er langt i prosessen, og som allerede har lykkes med å skape et sterkt engasjement, kreve en annen tilnærming enn et gjenbruksprosjekt som er helt i oppstartsfasen.
I drop-down menyen nedenfor beskriver vi noen av disse metodene og presenterer lenker til eksterne kilder for deg som vil lese mer.
Når dere har kommet i gang med dialogarbeidet kan det også være lurt å evaluere hvordan de involverte vurderer selve dialogen gjennom en dialog- og tillitssjekk (som også er beskrevet under).
Etiske problemstillinger knyttet til deltagelse
Deltakende metoder gir en verdifull mulighet til å involvere ulike aktører (f.eks. interessegrupper og personer med ulike bakgrunn og kultur) i planprosesser, forvaltning og kunnskapsutvikling. Samtidig bringer deltakende metoder med seg en del etiske problemstillinger, ettersom det innebærer deling av personlige erfaringer, tanker og ideer som dermed reiser spørsmål knyttet til konsekvenser for enkeltindivider, fordeler, rettigheter, plikter og ansvar ovenfor og mellom folk. Det kan derfor være nyttig å bruke et sett med etiske prinsipper som kan fungere som et rammeverk for å gjennomføre deltakende metoder på en etisk, inkluderende og rettferdig måte. Eksempler på slike prinsipper er gjensidig respekt, likestilling og inkludering, demokratisk deltakelse, aktiv læring, evnen til å gjøre en forskjell, kollektiv handling og personlig integritet [1].
[1] Besert på Sarah Jane Banks & Mary Brydon-Miller (2018). Ethics in participatory research. In S. Banks & M. Brydon-Miller (Eds.), Ethics in participatory Research for Health and Social Well-Being. Cases and Commentaries. Abingdon: Routledge.
Dialog- og medvirkningsmetoder:
IGP-metoden
En involveringsmetode som legger opp til balansert dialog på tre ulike nivåer, der alle får anledning til å delta aktivt. Metoden er egnet til å skape engasjement og passer for de fleste.
Les mer: IGP metoden - Distriktssenteret
Arbeidsverkssted
I et arbeidsverksted er deltakerne aktive og bidrar i reell samhandling (til forskjell fra et møte, der det kun foregår informasjonsutveksling). Arbeidsverksted er en metode som fremmer engasjement og medvirkning, og kan brukes til idé- og prosjektutvikling, eller for å utvikle aktuelle tiltak.
Les mer: Arbeidsverkssted - Distriktssenteret
Gjestebud
Et gjestebud er en metode som benyttes når man ønsker å involvere interesser eller grupper som ellers kan være vanskelig å nå og engasjere. Her legges det vekt på å skape trygge og avslappede rammer for dialog, der tanken er at gode samtaler kan gi gode innspill.
Les mer: Gjestebud - Distriktssenteret
Metode for lokalsamfunnsbasert forvaltning og planlegging av kulturarv
Metode for å veilede strategiarbeidet med fornyelse av rurale område basert på gjenbruk av kultur- og naturarvsressurser. I verktøyet finnes både en teoretisk forankring og et operativt program for nyskapende prosesser, der deltakende planlegging, samskapingsprosesser og mobilisering av berørte lokale interesser inngår.
Les mer (engelsk): RURITAGE methodology for Community-based Heritage Management and Planning
Deltakerprosesser for fornyelse av rurale områder basert på kulturarv
Dette er en lokalsamfunnsbasert forvaltnings- og planleggingsmetode for kultur- og naturarvsområder som er utviklet i RURITAGE-prosjektet. Dokumentet nedenfor presenterer metoden og resultatene av implementeringen av metoden i seks caseområder. Resultatene indikerer at metoden kan bidra til økt eierskap og inkludering i gjenbruk av kulturminner.
Les mer (engelsk): Participatory Process for Regenerating Rural Areas through Heritage-Led Plans: The RURITAGE Community-Based Methodology
Dialog og tillitssjekken
Denne metoden brukes til å kartlegge hvordan de som deltar i dialogprosesser oppfatter kvaliteten på dialogen. Metoden bygger på et enkelt spørreskjema som alle deltakerne svarer på. Resultatene gir et samlet bilde av hvordan dialogen fungerer og hva som eventuelt bør endres.