Prosjektet «Forget Heritage» trekket fram elleve faktorer som er relevante for andre gjenbruksprosjekter. Faktorene ble identifisert gjennom en analyse av hovedutfordringene man møtte på i prosjektet og erfaringene til bidragsyterne som bidro i prosjektene.

Med utgangspunkt i disse faktorene, har vi utarbeidet en liste med faktorer som kan være relevant å reflektere over når en skal trekke ut relevant lærdom fra et gjenbruksprosjekt:

  1. Personlig innsats og frivillighet
    Hvilken rolle spilte frivillig arbeid i prosjektet? Hvor mye personlig innsats krevde det? 
  2. Deltakelse og samskaping
    Hvem ble inkludert i prosessen? Hvorfor? Hvilke implikasjoner hadde dette? Hvor fornøyd var de ulike aktørene med mulighetene for deltakelse?
  3. Relevans for store samfunnsutfordringer og -mål
    Hvordan har prosjektet adressert viktige samfunnsutfordringer og bidratt til å nå bredere samfunnsmål?
  4. Samarbeid mellom forskere og praktikere
    Hvordan har samarbeid mellom forskere og praktikere påvirket prosjektet?
  5. Utvikling av ferdigheter
    Hvilke nye ferdigheter og kompetanse har deltakerne utviklet gjennom prosjektet?
  6. Fordeler for andre
    Har prosjektet hatt positive ringvirkninger for andre aktører eller samfunnsgrupper? Hvilke?
  7. Autentisitet
    På hvilken måte har gjenbruken påvirket kulturmiljøets autentisitet?
  8. Bevaring av kulturarv
    Hvordan har prosjektet bidratt til bevaring av kulturmiljøets iboende verdier for fremtiden?
  9. Prosjektets virkninger på ulike aspekter
    Hvordan har prosjektet påvirket ulike dimensjoner av bærekraft (miljø, økonomi, kultur og samfunn)?
  10. Rett team av fagfolk
    Hadde prosjektet tilgang på den nødvendige faglige kompetansen som krevdes for å lykkes? Hvordan har sammensetningen påvirket prosjektet?
  11. Kobling til andre satsinger
    Har prosjektet blitt knyttet til andre initiativer? På hvilken måte har dette påvirket prosjektets gjennomføring, resultat og videreføring?

 

I forbindelsen med en intern evaluering av gjenbruksprosjektet kan det også være nyttig å stille følgende spørsmål:

  • Hva fungerte godt, og hva fungerte ikke? Eventuell: hvorfor?
  • Ble prosjektet gjennomført innenfor tids- og budsjettrammene? Hvis ikke, hva var årsakene?
  • Hvordan ble eventuelle avvik håndtert?
  • Hva kunne ha blitt gjort annerledes?

Kilde:

[1] Trunk, M. A. M. (udatert). Forget Heritage Project. Analysis of Transferable Elements in Good Practices og Cultural Heritage Management. Project supported by the Interreg CENTRAL EUROPE Programme