Kulturminner og -miljøer har ulike verdier knyttet til kunnskap, opplevelse og bruk, samt egenskaper som for eksempel autentisitet og kjennetegn som skiller dem ut fra andre kulturminner. I forberedelsesfasen har vi beskrevet ulike ressurser og metoder til å kartlegge verdiene på en kvalitativ måte.

I tillegg finnes det også samfunnsøkonomiske metoder for å verdsette kulturminner og synligjøre deres verdi i pengestørrelser. Den samfunnsøkonomiske verdien av et kulturminne eller kulturmiljø kan estimeres ved å måle hvor mye innsats, tid eller penger deler av befolkningen er villig til å investere/ofre i kulturminnet/kulturmiljøet. En beskrivelse av metoder for å verdsette kulturminner som ikke brukes/besøkes finner du under rubrikken som heter "kulturell".

Verdiene som oppstår gjennom bruk/besøk av kulturminner kan ofte måles basert ut fra såkalte «avslørte» preferanser. Herunder finner vi samfunnsøkonomiske metoder som kan verdsette kulturminnet ved å estimere tidsbruk og utgifter som de besøkende er villige til å ofre for å reise til/fra kulturminnet reisekostnadsmetode).