Kulturminner og -miljøer har ulike verdier knyttet til kunnskap, opplevelse og bruk, samt egenskaper som for eksempel autentisitet og kjennetegn som skiller dem ut fra andre kulturminner. I forberedelsesfasen har vi beskrevet ulike ressurser og metoder til å kartlegge verdiene på en kvalitativ måte.

I tillegg finnes det også samfunnsøkonomiske metoder for å verdsette kulturminner og synligjøre deres verdi i pengestørrelser. Den samfunnsøkonomiske verdien av et kulturminne eller kulturmiljø kan estimeres ved å måle hvor mye innsats, tid eller penger deler av befolkningen er villig til å investere/ofre i kulturminnet/kulturmiljøet. En beskrivelse av metoder for å verdsette kulturminner som brukes/besøkes finner du under rubrikken som heter "økonomisk".

Det finnes også metoder for å verdsette kulturminner som ikke brukes/besøkes. I slike tilfeller vil man benytte metoder basert på «uttrykte preferanser», for eksempel at et utvalg blir spurt om valg mellom bevaringstiltaksalternativer, med ulike kostnader, og så blir bedt om å velge sitt foretrukne alternativ eller bedt om å svare ja-nei til å skulle betale det bevaringen er oppgitt å koste (betinget verdsettingsmetode). Ved å bruke disse metoder kan man kartlegge betalingsvillighet for kulturminnebevaring og synligjøre deres eksistensverdi.